Huskontraktet i handen!

Ja nu sitter man här med det påskrivna huskontraktet i handen...det är en nervpirrande känsla vill jag lova. Känslan blandas av ömsom "Jag längtar och vill börja packa redan NU!" och ömsom "Vad fan har vi gett oss in på?"
Det är väl naturligt att man är lite nervös kan jag tänka mig, det är ju inte varje dag man gör ett så stort köp och det är inte heller varje dag man byter bostadsort med allt som det hör till. Det är mycket man tänker och funderar på. Hur kan vi göra det här mest smärtfritt för barnen, tänker mest på Hampus (han måste ju byta skola!). Dom andra kan ju i värsta fall gå  hemma med oss fram till hösten och börja nytt dagis först då. Linus börjar ju förskoleklass då och det är nog fler än han som är lite nya och bortkomna i början (inte för att mina barn någonsin brukar vara bortkomna men...)

Sen så måste ju Anders börja pendla till jobbet vilket innebär att vi måste köpa en till bil, en lite billigare och mindre variant än den stora bensinslukande bjässen vi har nu. Det är ju ändå en rätt bra bit han måste köra varje dag (2½ mil dit och 2½ mil hem.) Vi måste bli bättre på att hålla i våra pengar och planera så att de räcker HELA månaden, vi kan ju inte stå utan bensin på bilen den 23:e...för då kommer han inte till jobbet. + att vi inte har vår älskade kines på hörnet längre där man kan krita mjölk och bröd. Vi blir mer beroende nu av att allting klaffar och fungerar, vi måste växa upp och bli lite mer vuxna och ansvarstagande! Det är kanske inte helt fel...vem vet? :-)

Så måste vi få vår lägenhet såld, måste bruka allvar här hemma nu och fräscha upp lite så att man kan ta fina bilder på den och lägga ut på Blocket. Hoppas såklart att det blir många som är intresserade och att det pressar upp priset lite, får vi vårt begärda 60 000:- för den så kan vi iallafall betala av lånet på bilen och då får vi helt plötsligt 2000:- extra att röra oss med i månaden. Tror det behövs när man bor i hus!

Ja, sen är det ju renoveringen i huset som upptar mycket tankar...vi ska slå ut en vägg mellan köket och matsals-rummet...öppna upp så att det blir större och luftigare. Vi har redan planerat hela köket i huvudet och Anders har gjort ritningar, men sen ska vi hitta ett kök som överensstämmer med vår bild av hur vi vill ha det oxå. Självklart vill vi hålla nere kostnaderna och göra det mesta själv, men man har så många frågor. Egentligen hade jag bara velat lämna ritningen till någon som kan sånt här och säga "Gör så det ser ut så här är du snäll!"  Vi ska oxå fixa staketet runt huset innan vi flyttar in...det är inte heller det lättaste när det väl kommer till kritan. Mycket mätningar, beräkningar och planeringar på hur man kan göra det lättast och bäst. Hahaha...låter ju som att jag mest gnäller...men det är väl egentligen ett spännande och intressant huvudbry man har fått....det kunde ju vara värre. ;-)

         


Idag ska jag, Linus och hans kompisar åka till Helsingborg och fira Linus med ett bowling-kalas....det ska bli intressant att se hur det går! Hahaha...gäller att hålla nerverna i styr och ha tålamod med de små...men det blir nog skoj för dom hoppas jag. Linus är så spänd, frågar hela tiden "Hur länge är det nu tills vi ska köra?" Gullunge, jag hoppas att han får en bra dag och ett lyckat kalas. 6 år på tisdag...fan vad tiden den går!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

kiKA IN I BLOGGEN LITEN

2009-02-11 @ 17:59:07
URL: http://mammanemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0